Wyszukiwarka opisów zawodów
Nazwa: | Lekarz weterynarii – specjalista użytkowania i patologii zwierząt laboratoryjnych |
---|---|
Kod: | 225216 |
Synteza: | Nadzoruje i kontroluje stan zdrowia różnych gatunków zwierząt laboratoryjnych: mysz, szczurów, chomików, kotów, królików, gerbili, wykorzystywanych w badaniach biomedycznych; wykonuje eksperymenty na tych zwierzętach i ocenia ich wyniki m.in. w zakresie mikrobiologii weterynaryjnej, patologii, chirurgii. |
Zadania zawodowe: |
- kontrolowanie i ocena stanu warunków zoohigienicznych zwierząt laboratoryjnych; - przeprowadzanie okresowej kontroli statusu zdrowotnego wybranych losowo zwierząt laboratoryjnych; wykonywanie badań bakteriologicznych, wirusologicznych, parazytologicznych oraz sekcji i szczegółowych badań histopatologicznych wycinków wszystkich narządów i tkanek, stanowiących podstawę zaliczenia danej populacji do określonej kategorii zdrowotnej zwierząt laboratoryjnych; - wykonywanie badań diagnostycznych w celu rozpoznania przyczyny choroby/upadków w hodowli zwierząt laboratoryjnych; - sprawdzanie kompetencji personelu obsługującego zwierzętarnię oraz zalecanie okresowego badania na nosicielstwo zarazków patogennych dla zwierząt; - konstruowanie eksperymentu realizowanego na zwierzętach laboratoryjnych - tworzenie odpowiedniego modelu biologicznego poprzez dobór gatunku, rasy, szczepu zwierząt, określonej kategorii zdrowotnej, zwierząt transgenicznych, wykonywanie zabiegów mikrochirurgicznych w celu uzyskania odpowiedniego modelu choroby; - nadzór nad zachowaniem warunków eksperymentu, wynikającym z przepisów ochrony przed bólem; - ocena wyników eksperymentu prowadzonego na zwierzętach; - prowadzenie dokumentacji badań. |
Dodatkowe zadania zawodowe: |
- konsultacje w zakresie konstrukcji i wykonania badań eksperymentalnych In vivo w innych dziedzinach nauk biologicznych; - udział w pracach Komisji Etycznych w zakresie przestrzegania zasad związanych z ochroną zwierząt oraz merytorycznych podstaw eksperymentu; - podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez śledzenie bieżącego piśmiennictwa, udział w kształceniu podyplomowym oraz konferencjach naukowych; - nadzorowanie innych pracowników. |