Zadania zawodowe:
|
- realizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego Ministerstwa Edukacji i Nauki, w zakresie nauczanego przedmiotu, w poszczególnych typach szkół;
- realizowanie programów nauczania danego przedmiotu według zasad współczesnej dydaktyki, z zastosowaniem nowoczesnych metod nauczania i środków dydaktycznych;
- wyposażanie uczniów w wiedzę ogólną z zakresu nauczanego przedmiotu;
- aktualizowanie treści kształcenia i udoskonalanie metod nauczania w związku z rozwojem nauk właściwych dla nauczanego przedmiotu;
- decydowanie w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników, środków dydaktycznych w nauczaniu danego przedmiotu;
- kształtowanie u uczniów umiejętności intelektualnych i praktycznych określonych w podstawie programowej oraz szkolnych programach nauczania;
- stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- stałe ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów, ich postępów w nauce oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń;
- krzewienie dobrych obyczajów i dbałość o czystość języka ojczystego ucznia w mowie i piśmie;
- rozwijanie u uczniów wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
- współdziałanie z nauczycielami innych przedmiotów, pedagogiem szkolnym, psychologiem w celu korelacji treści kształcenia i doskonalenia pracy pedagogicznej;
- zapewnianie uczniom odpowiednich warunków do nauki poprzez dbałość o pracownię przedmiotową i jej wyposażenie;
- wdrażanie uczniów do samodzielnej, systematycznej pracy i samodzielnego rozwiązywania problemów z zakresu nauczanego przedmiotu;
- kształcenie u uczniów umiejętności intelektualnych i praktycznych w sposób wzbogacający ich wiedzę oraz rozwijający myślenie i postawy niezbędne do twórczego funkcjonowania w społeczeństwie;
- poszerzanie i aktualizowanie wiedzy własnej z zakresu nauczanego przedmiotu, wiedzy psychopedagogicznej, podwyższanie swoich kwalifikacji poprzez udział w różnych formach doskonalenia i samokształcenia;
- rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości, wyrabianie pasji poznawania świata (w tym osobistych zainteresowań);
- komunikowanie się z rodzicami oraz środowiskiem ucznia w zakresie kształcenia i procesu wychowawczego, informowanie o wynikach dydaktyczno-wychowawczych ucznia;
- reagowanie na zjawiska patologiczne w rodzinie i środowisku ucznia, współdziałanie z rodzicami i instytucjami ochrony praw ucznia, informowanie rodziców o wynikach dydaktyczno-wychowawczych uczniów;
- zapewnianie poziomu opieki i pomocy indywidualnej dla uczniów będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej, w tym organizowanie indywidualnej opieki nad uczniami z trudnościami w nauce i zachowaniu;
- realizowanie założeń polityki państwa i przestrzeganie prawa oświatowego;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej z zakresu osiąganych wyników, przebiegu nauczania i realizacji programu nauczania;
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej, zachowania tajemnicy służbowej, ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowisk wymaganych na stanowisku pracy.
|
Dodatkowe zadania zawodowe:
|
- pełnienie funkcji nauczyciela-konsultanta, nauczyciela-doradcy metodycznego;
- prowadzenie koła zainteresowań, zajęć wyrównawczych dla uczniów słabszych, organizacji szkolnej (w tym przygotowywanie uczniów do uczestnictwa w turniejach, olimpiadach tematycznych itp.), organizowanie wycieczek szkolnych, opieka nad młodzieżą w ramach zorganizowanych form wypoczynku;
- pełnienie funkcji wychowawcy klasy, itp.
|