Zadania zawodowe:
|
- prowadzenie badań nad rozwojem umysłowym, aktywnością poznawczą, uzdolnieniami i zainteresowaniami uczniów na różnych poziomach nauczania;
- diagnozowanie i analizowanie zaburzeń mowy, czytania, pisania, motywacji i osobowości dziecka oraz zaburzeń w rozwoju dziecka w przypadku wad wrodzonych lub uszkodzenia narządów zmysłów (dzieci głuche, autystyczne itp.);
- badanie dojrzałości szkolnej, analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów (w tym dzieci nerwicowych i dysleksyjnych);
- prowadzenie działalności reedukacyjno-wyrównawczej procesów poznawczych w zakresie stwierdzonych niedoborów rozwojowych;
- prowadzenie terapii zaburzeń motywacji i osobowości;
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień młodzieży w toku realizacji programów dydaktycznych i wychowawczych szkół oraz innych placówek edukacyjno-wychowawczych;
- określanie warunków i metod aktywizowania dzieci i młodzieży wybitnie uzdolnionej;
- prowadzenie reedukacji uczniów mających niepowodzenia szkolne i trudności w nauce;
- prowadzenie pracy profilaktycznej i psychologicznej w rodzinach i w szkole w przypadku trudności wychowawczych takich jak: uzależnienia, niedostosowanie społeczne, agresja, wagary itp.;
- stosowanie psychologicznych metod i technik badań cech osobowości, zdolności i zainteresowań zawodowych, motywacji do nauki, niedostosowania społecznego itp.;
- interpretowanie i ocenianie wyników badań psychologicznych;
- opracowywanie programów szkolenia w zakresie rozwiązywania konfliktów w praktyce edukacyjnej (np. szkolenie trenerów mediacji konfliktów szkolnych);
- prowadzenie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz szkołach orientacji i doradztwa zawodowego w celu przygotowania uczniów do planowania kariery i trafnego wyboru dalszej nauki i zawodu zgodnie z predyspozycjami psychofizycznymi.
|