Wyszukiwarka opisów zawodów
Nazwa: | Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym |
---|---|
Kod: | 311407 |
Synteza: | Wykonuje i nadzoruje prace na różnych stanowiskach związanych bezpośrednio z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym w celu zapewnienia bardzo dobrego stanu technicznego, gwarantującego pracę całego systemu transportu kolejowego z zastosowaniem obowiązujących przepisów i instrukcji oraz uniwersalnych i specjalistycznych przyrządów kontrolno- -pomiarowych. |
Zadania zawodowe: |
- montowanie, utrzymywanie w ruchu i naprawianie podstawowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym: ręcznych (kluczowych), mechanicznych, przekaźnikowych oraz suwakowych na górkach rozrządowych (mechaniczne i przekaźnikowe) oraz urządzeń stacyjnych i liniowych, a także ich zasilanie; - montowanie, sprawdzanie działania, regulowanie i kontrolowanie napędu zwrotnicowego, mechanicznego i elektrycznego, rygla zamków zwrotnicowych i zależnościowych; - sprawdzanie działania, regulowanie i konserwowanie semaforów i obwodów sterujących; - montowanie semaforów i obwodów sterujących, zależnościowych i sygnałowych w urządzeniach mechanicznych i przekaźnikowych; - układanie kabli sygnalizacyjnych, wykonywanie ich połączeń oraz zarabianie kabli w garnkach, głowicach, skrzynkach kablowych oraz sprawdzanie izolacji żył kablowych; - wbudowywanie i sprawdzanie parametrów torowych urządzeń samoczynnego hamowania pociągów i kontroli hamowania pociągów; - sprawdzanie, regulowanie i konserwowanie czujników torowych magnetycznych, mechanicznych i magnetoindukcyjnych; - sprawdzanie, regulowanie i konserwowanie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej; - sprawdzanie i konserwowanie urządzeń zasilających prądu stałego (baterii, akumulatorów) i prądu przemiennego (przetwornic sygnałowych, prostowników i zespołów prądotwórczych); - kierowanie i nadzorowanie pracy podległego personelu przy utrzymaniu urządzeń sterowania ruchem; - posługiwanie się dokumentacją techniczną oraz instrukcjami i przepisami kolejowymi; - analizowanie działania obwodów sygnałowych, obwodów blokady liniowej półsamoczynnej i samoczynnej, powszechnie stosowanych na PKP urządzeń oraz interpretowanie stanów w przypadku powstania uszkodzeń i usuwanie powstałych usterek; - przestrzeganie warunków bhp oraz zabezpieczenia stanowisk pracy w czasie ruchu pociągów; - prowadzenie dokumentacji związanej z budową i utrzymaniem urządzeń oraz gospodarką materiałową. |
Dodatkowe zadania zawodowe: | - tworzenie i projektowanie nowych systemów zabezpieczających ruch pociągów, szczególnie w warunkach zwiększania ich prędkości. |