100 – lecie Publicznych Służb Zatrudnienia
Publiczne Służby Zatrudnienia w Polsce powstały na mocy Dekretu z 27 stycznia 1919 r. podpisanego przez Marszałka Józefa Piłsudskiego o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami. Zostały podporządkowane Ministerstwu Pracy i Opieki Społecznej. Dostęp do publicznego pośrednictwa pracy był dla wszystkich klientów indywidualnych bezpłatny.W celu upamiętnienia tego wydarzenia 27 stycznia ustanowiono Dniem Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia.
Na mocy Dekretu do zadań urzędu należało: prowadzenie pośrednictwa pracy dla wszystkich kategorii pracowników poszukujących zarobków tak wewnątrz kraju jak i zagranicą, udzielanie porad przy wyborze lub zmianie zawodu, udzielanie
informacji o krajowych i zagranicznych stosunkach zarobkowych, dostarczanie wychodźcom wiadomości potrzebnych do strzeżenia się przed błędami, wyzyskiem podczas podróży i na miejscu pobytu za granicą, kontrola treści umów, zawieranych z pracownikami sezonowymi przez przedsiębiorców zagranicznych, pośredniczenie w udzielaniu zaliczek na podróż, pomoc przy wymianie pieniędzy, popieranie reemigracji, ochrona wychodźców i reemigrantów w granicach kraju, zbieranie i zestawianie dat statystycznych dotyczących rynków pracy, ruchu wychodźczego i przychodźczego oraz reemigracji. Znaczna część zapisów po modyfikacji funkcjonuje do teraz.
Na przestrzeni tych 100 lat w otoczeniu zmieniającej się sytuacji gospodarczo- ekonomicznej kraju Publiczne Służby Zatrudnienia musiały dostosować się i sprostać nowym wyzwaniom. Jednakże nadrzędnym niezmiennym celem jest pomoc w znalezieniu zatrudnienia, minimalizowanie bezrobocia i jego skutków.
Realizacja zadań i postawionych wyzwań wymaga ogromnego zaangażowania w profesjonalne wspieranie klientów urzędu, którzy napotykają trudności na rynku pracy. Na postawę pracownika publicznych służb zatrudnienia i o znaczeniu wartości pracy składają się takie cechy jak pasja, życzliwość, chęć niesienia pomocy, wrażliwość, profesjonalna wiedza, a także świadomość i wielka odpowiedzialność za podejmowane decyzje, które wpływają na los człowieka.
Wszystkim klientom urzędu dziękujemy za dotychczasową współpracę i zrozumienie. Sukcesy nie byłyby możliwe bez aktywnej współpracy z partnerami rynku pracy, którzy aktywnie włączają się we wspólne działania na rzecz rozwoju zasobów ludzkich i lokalnego rynku pracy.
W uznaniu za rzetelną pracę na rzecz promocji zatrudnienia oraz kreowanie wysokich standardów usług na rynku Powiatowy Urząd Pracy w Żurominie otrzymał od Pani Elżbiety Rafalskiej Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dyplom w 100-lecie istnienia Publicznych Służb Zatrudnienia.
27 stycznia 2019 r.
Joanna Hajdas
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Żurominie
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Żurominie