Powiatowy Urząd Pracy w Żurominie jest jednostką organizacyjną Powiatu Żuromińskiego powołaną do wykonywania zadań publicznych wynikających m.in. z:
- przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 475 ze zmianami);
- przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 44 ze zmianami);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146);
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497);
- ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz 1251 ze zmianami);
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2241).
Nadzór nad działalnością Powiatowego Urzędu Pracy w Żurominie sprawuje Starosta Żuromiński.
Terenem działania Powiatowego Urzędu Pracy jest obszar 6 gmin:
- Miasta i Gminy Bieżuń;
- Gminy Kuczbork;
- Miasta i Gminy Lubowidz;
- Gminy Lutocin;
- Gminy Siemiątkowo;
- Gminy i Miasta Żuromin.
Przedmiotem działania Powiatowego Urzędu Pracy w Żurominie jest promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa, które to działania są realizowane w szczególności w zakresie:
- polityki rynku pracy;
- usług rynku pracy;
- instrumentów rynku pracy;
- rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych;
- praw i obowiązków związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.